Sånt här är så intressant tycker jag. De här böckerna har ju visserligen skiftande omslag men med liknande känsla och de flesta känner ju också till om inte just Emma i alla fall Jane Austen. Men bland andra böcker, ofta mindre kända, kan ju omslagen skilja sig som natt och dag om man jämför mellan olika länder.
Jag skulle kunna skriva hur länge som helst om det här. Dels hur vi väljer att läsa just den eller den där boken. Vad omslag skickar för signaler. Hur mycket en översättare påverkar en text. Om berättelser som överlever generationer. Tänk så mycket böcker som produceras hela tiden, vilka kommer våra barnbarnbarnbarnbarnbarns läsa och tänka "det där är en tidig 2000-tals roman"?
Förlag: Bonnier Pocket Formgivare: Petra Börner |
Förlag: Albert Bonniers Förlag Formgivare: Nina Ulmaja |
Förlag: Dover Publications Formgivare: Okänd |
Förlag: Penguin Formgivare: Jillian Tamaki |
Förlag: Signet Classics Formgivare: Okänd |
Förlag: Pocket Penguin Classics Formgivare: Okänd |
Förlag: HarperPerennial Formgivare: Okänd |
Förlag: Wordsworth Editions Ltd Formgivare: Okänd |
Förlag: Vintage Classics Formgivare: Okänd |
Förlag: White's Books Formgivare: Okänd |
Alla bilder är hämtade från respektive förlags webbsida utom den sista som är hämtad från Waterstones.com.
Åsså mina två egna Emmy:sar i bokhyllan.
Förlag: Penguin Classics Formgivare: Coralie Bickford-Smith |
Förlag: Forum Formgivare: Omslagsoriginal av William Beechey, detalj av porträtt föreställande Marcia Fox. |
Oj, jag hade ingen aaaaaning om att det fanns så många olika Emma-omslag! Hoppas du har det bra i Uppsala! Vill bara säga att jag saknar dina små lappar och mail du brukade lämna här på Ljusterö. Hoppas vi kan ses snart! Kram Emma
SvaraRaderaÅ jag saknar dig! Ett riktigt Emma-inlägg: Emma-innehåll och Emma-kommentar :) Kram
SvaraRadera