söndag 25 september 2011

Mera Brontë

Jane Eyre rullar som sagt på biograferna och senare i år kommer en filmatisering av varje litteraturvetares våta dröm: Svindlande höjder.



Blev personligen inte så jättepeppad av trailern men det ska bli intressant att se ändå. Svindlande höjder är ju Svindlande höjder.

Cary Fukunagas tolkning av Jane Eyre var i alla fall fantastisk. Mijöerna, klippningen, färgpaletten, kläderna... yummie yummie yummie. Blev även imponerad av huvudrollsinnehavaren Mia Wasikowska. Tummen upp och 4 av 5 får den av mig.

Visst är systrarna Brontë och deras verk fascinerande? 2011 och de är fortfarande aktuella. Jag tror inte en grundkurs i litteraturvetenskap passerar utan att de nämns och senast idag högg DN tag i Mr Rochester (den manliga huvudpersonen i Jane Eyre). Någon som läst Anne Brontë btw?

3 kommentarer:

  1. Känns som att man har missat allt för många "riktiga" böcker då jag vältrat mig i tantsnusk... kanske ska lägga det på hyllan ett tag ;P
    Läste förresten To kill a mockingbird. Har hon inte läst den så gör det!

    SvaraRadera
  2. En låntagare traskade raskt in på bibblan och sa "nu vill tanten ha lite tantsnusk". Jag plockade fram en Roberts och sa "det här är en kärleksroman som är väldigt populär" och fick svaret "Kärlek säger du, jag säger tantsnusk". :)

    SvaraRadera
  3. To kill a mokingbird står på läslistan, många som rekommenderat den. Och i boken som jag läser just nu läser dom den! Small world.

    SvaraRadera