måndag 26 september 2011

Vem* gillar inte Vem?

Stina Wirsén o du talangfulla kvinna! Från modeillustrationer till porträttprofiler, från lilla och stora nallen och de andra filurerna i Vem-böckerna till alla De små brokiga. Till synes så enkla illustrationer men så mycket djupt, så mycket känslor!


Här gömmer sig Näpen i skorppåsen i hopp om att fånga brödtjuven i Sockerbullen på Kruskakullen. En favorit!

Jag är kort sagt Stina Wirsén-förtjust. Big time. Och nu har Vem-böckerna kommit som film! Måste ses såklart så jag ordnade eftermiddagsmatiné igår.






Man skulle lätt kunna tro att det här har utvecklats till en filmblogg men icke! Frånvaron av pyssel beror på att jag håller på att sticka en oversized tröja som säkerligen skulle kunna passa som presenning för en medelstor båt, om man ser till storleken iaf.


* Apropå vem som inte gillar Vem-serien. Tills alldeles helt nyligen skulle jag ha sagt ingen men följande kommentar var postad under filmtrailern: "Tacka f-n för att man växte upp på nalle phu:s tid. detta hade gett mej men för livet!". Jag måste därmed poängtera att jag verkligen hoppas att det här inlägget inte lämnat alltför traumatiserande spår ;)

Tjingeling!

2 kommentarer:

  1. På tal om något helt annat så har Coraline kommit i serieform nu. Tänkte på dig när jag såg den i senaste listan! Men det visste du kanske redan?

    SvaraRadera
  2. Näe?! Tack för tipset! Synd att det inte var Dave McKean som illustrerat rubbet (han som gjort omslaget till den eng. utgåvan). Ska genast ställa mig på kö :)

    SvaraRadera