fredag 2 september 2011

Godnattsaga för vuxna

Adam Mansbach har skrivit en godnattsaga till trötta småbarnsföräldrar och även om jag därmed inte tillhör målgruppen så fick jag mig ett gott skratt.


Boken heter Go the Fuck to Sleep med en viss "censur" på omslaget, dedikerad till författarens egen 3-åriga dotter. Kan man därmed ana att boken kanske är "baserad på verkliga händelser" som det så fint brukar heta...

Bilderna är illustrerade av Ricardo Cortés, väldans fina om man frågar mig.


Och texten är en blandning av kärlek och frustration (som i snälla snälla kan du inte bara somna nu?).


"The windows are dark in the town, child.
The whales huddle down in the deep.
I'll read you one very last book if you swear
You'll go the fuck to sleep.

//...//

The flowers doze low in the meadows
And high on the mountains so steep.
My life is a failure, I´m a terrible parent.
Stop fucking with me, please, and sleep."

Summan av kardemumman: även om jag saknar erfarenhet av utdragna nattningar som helt klart skulle ge texten en extra dimension så säger jag gillart! Och så bra med bilderböcker för vuxna, mer sånt! För när blir man någonsin för gammal för bilder?

2 kommentarer:

  1. Vilka härliga bilder, särskilt den på lilla tjejen med nappen. Tänker på en mig närstående tossa som ibland gör mig precis så där frustrerad :)

    SvaraRadera
  2. Hi hi hi :) Den var verkligen fin, både text och bild. Det är ett nytt barn för varje uppslag (men samma berättarton/röst) så man får en känsla för den kollektiva kamp som småbarnsföräldrar utkämpar i skymningens land ;)

    SvaraRadera