tisdag 27 september 2011

Bokigt tokigt

Kombinationen av att vår bokhylla står i hallen (vilket innebär att jag passerar den ungefär hundra gånger per dag) och att jag kanske inte är världens mest ordningssamma person har lett till att...


... saker och ting som nödvändigtvis inte riktigt hör hemma i en bokhylla har flyttat in.


Man kan faktiskt säga att problemen börjat stappla sig på höjden...


... och på sina ställen helt enkelt urartat. 

Jag säger att det är jag som stökat till för så är det verkligen! Emil verkar helt sakna den förmågan, det är faktiskt lite intressant att betrakta. Kort och gott så var det helt enkelt dags för en bokhylleomgång.

Funderade fram och tillbaka om jag skulle färgsortera. Vi hade det i förra lägenheten och tyckte mycket om det men sen hade helt plötsligt alla färgsorterade bokhyllor och det hela kändes lite avslaget (töntigt, jag vet!). I slutändan fick det bli en kombination, jag förde ihop vissa färger men höll inte färgsorteringen slaviskt samt höll ihop alla serier oavsett färg. Valde även att separera skönlitteratur och facklitteratur nästan helt vilket jag aldrig gjort i hemmahyllan. Kort sagt så gick sorteringen ut på att det ska vara så lätt som möjligt att hitta. Hujja va jag blivit praktisk av mig.




Så till lite boklig inspiration!

Först ut, min absoluta favoritbokhyllefilm (även om jag måste erkänna att det inte är en genre jag är särskilt bevandrad i).



Jämfört med den bokhylleomgången känns som min dust med dammvippen igår som en piss i Mississippi :)

Nästa på tur är en boksäng! Fri tolkning på ordspråket "En bokälskare går aldrig till sängs ensam" månne?

Foto: Yusuke Suzuki

Det är fotografen Yusuke Suzuki som stått bakom kameran. Man får verkligen kika in i en värld av lek i många av Suzukis fotografier. Magiskt fina.

Mr Perswall har kommit med en ny fototapet.

Foto: Mr Perswall

Tapeten heter "Library - Colourful knowledge" och är designad av Mr Perswall/Kingham.

Sist ut är fotografen/designern Paul Octavious som kan det här med att stapla bokhögar för att uttrycka det milt. Eller vad sägs om det här...

Foto: Paul Octavious

Snipp snapp snut, så var sagan slut!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar