torsdag 15 september 2011

Blompop och bokskörd

Hösten knackar på. Här har det varit helmysiga höstregn, löven har börjat slå över och det är hutterkallt på mornarna. En ypperlig tid att vakna till liv och börja blompop:a tycker tydligen vår orkidé (eg. Emils, är personligen inte riktigt någon orkidétyp mer en pelargontyp). Har massvis med knoppar (okej 7 stycken) som är så fina att man måste påminna sig själv att det inte är okej att stå i köket med kaffekoppen i handen och titta på blomknoppar exakt hela dagen.



Gårdagens bokskörd från biblioteket. Lyssnar just nu på Sagan om ringen vilket är premiär för min del. (Hu så totalt döläskigt det är när de säger att dvärgarna grävt för djupt och girigt och släppt ut ondskan i Moria). Inte riktigt den typ av fantasy jag brukar läsa men i höst tänker jag ha en fantastiskt höst och läsa bredare på fantasyfältet. Plus att Sagan om ringen nästan känns allmänbildande att läsa.

Bokhög från topp till botten:
  • The Truth About Forever av Sarah Dessen.
  • Jellicoe Road av Melina Marchette. Båda böckerna har nämnts frekvent på bokbloggar, tror de ursprungliga hurra-ropen återfinns hos Bokhora speciellt angående den sistnämnda.
  • Among Others av Jo Walton. Verkade bra plus att författaren nästan har samma efternamn som min syster, bara ett "l" kort, och det tog jag som ett bra tecken :)
  • Game of Thrones av George R R Martin. I DN rekommenderades denna serie till alla med Harry Potter-abstitens. Yes please!
  • Left Hand God av Paul Hoffman. Pocketshops skyltning har skrikit: läs den här! De två sistnämnda böckerna skulle jag nog inte plockat upp självmant om det inte var Wildas fantastiska läsarhöst plus de sprudlande lovorden.

Härmed invigs en fantas(y)tisk höst!

2 kommentarer:

  1. Jag kanske ska skicka mina orkidéer på rehabilitering hos er... Jag kan verkligen inte få mina att blomma om...

    SvaraRadera
  2. Tricket verkar vara att titta upp ungefär var 10/14 dag och säga "Har du vattnat orkidéerna?" och lufsa iväg och göra det när man får nekande svar. Det är iaf så Emil beter sig. Plus att han använder kokat avkylt vatten. Och jag misstänker även att det kan ligga ngt i generna för Emils mammas orkidéeer ser ut som om de är redo att ta över världen.

    SvaraRadera