tisdag 2 augusti 2011

Trevligt frukostsällskap


E är ju som sagt i Sydamerika på snowboardäventyr så jag får leta efter andra frukostsällskap. Idag tillbringade jag morgonstunden med finaste Shaun Tan.

Jag läste Ankomsten (eg. grafisk roman så "läste" är väl fel ord) när den kom i svensk utgåva och gillade gillade gillade och blev så glad när Tan fick ALMA-priset. Att uppleva hans berättelser är som att kliva in i en ny värld där jag storögt går omkring och betraktar och det är en värld som väcker nya tankar och funderingar. Det är spännande och vackert och upplevelsen går djupt in. Han skriver inte barnböcker eller ungdomsböcker, han skriver berättelser för alla åldrar. Boken Det röda trädet är bland det bästa jag läst/upplevt på länge.

Shaun Tans hemsida hittar ni här och ett litet klipp från The lost thing (Oscarvinnare!):



Summan av kardemumman: missa inte Shaun Tan!

2 kommentarer:

  1. Åh den där som ligger lite där bakom har jag suktat efter.. Det är ett så himla fint omslag! (Och ja... jag väljer fortfarande böcker (ganska ofta) efter omslaget)

    SvaraRadera
  2. Har du läst den? Den är såå fin! "hemska öden är oundvikliga/ibland vet du helt enkelt inte vad du ska göra/eller vem det är meningen att du ska vara/eller var du är" Hjärterotsknipfint!

    SvaraRadera