måndag 1 augusti 2011

Berättelsen om hallen och det stora sjalkaoset

Så här var det... I en hall för... ja, inte så länge sedan bestod hatthyllan av en härlig röra av massa fina sjalar. Så tyckte i alla fall flickan i den här berättelsen men pojken som ägde högst en eller två av dessa härligheter (stackarn!) utbrast en dag "Men hur ska man hitta något här?!". Till saken hör att flickan inte tyckte om att pojken, i hennes ögon, rev runt bland sjalarna för alla vet ju att sjalar är ömtåliga själar. 

Vad göras?

Flickan satte sig ner och funderade och kom fram till att fina sjalar behöver snälla mjuka korgar.  Pojken skulle få en och flickan med dom många sjalarna skulle få två. Flickan satte sig ner och virkade i 100 dagar och 100 nätter (eller nåja, nått åt det hållet) och sen var korgarna färdiga. Efter det levde de lyckliga i alla sina dagar med en synnerligen välordnad hatthylla. (I nuläget har dock flickan övertagit samtliga korgar och det råder ovisshet hur det kommer att bli när det blir exempelvis höst och man faktiskt använder sjalar och därtill vantar och mössor. Men det är en helt annan saga).



Ordning och reda AB

Jag är väldans nöjd! Perfekt för en nybörjare som jag även om det ibland kändes mer som en brottningsmatch än virkning, det är väldigt tjocka trasor som man virkar med! Har faktiskt stickat, förlåt virkat (lite ovant det här!) en till korg att användas till pågående stickprojekt. Virkpaketen kommer från Frosta design (på den vita korgen gjorde jag dock om mönstret lite). De använder trikåtrasor som blir över från klädindustrin till sina virkpaket, en tanke jag gillar skarpt.

Är lite sugen på att sticka... f'låt VIRKA deras stora spetsmatta också. Ser ut som ett enda stort tårtpapper tycker jag. Fint!

Foto Frosta Design



Virkskolan fortsätter med nytt projekt, denna gång från Rowan. Virka lugnt!

4 kommentarer:

  1. Ma. Mycket fina korgar, nog tycker jag det finns plats för pojkens två eller var det en sak.

    SvaraRadera
  2. Sant, det ska väl gå att ordna på ngt sätt :D

    SvaraRadera
  3. Mycket tjusigt:) Jag är också sugen på att virka en matta... fast bara en vanlig rund...även om den med spets var riktigt fin...hmm...

    SvaraRadera
  4. Tack tack :) Var faktiskt lite beroendeframkallande virkhistorier det där.

    SvaraRadera