söndag 29 januari 2012

En klänning, ett år. Inspirerande indeed!

The Uniform Project har några år på nacken men är hur som haver intressant, inspirerande och idéväckande!

Foto: The Uniform Project
Våren 2009 bestämde sig Sheena Matheiken för att hon skulle bära samma svarta klänning varje dag under ett helt år (!) och varje dags outfit skulle dessutom vara unik. Med projektet lyfte hon fram en diskussion kring hållbart mode och samlade in pengar till barn vars föräldrar inte hade ekonomiska förutsättningar att låta barnen gå i skola.

Det finns en video där alla årets kreationer finns samlade. Kika kika kika!

Jag blir så inspirerad och glad av såna här grejer. Tänk vad en person kan göra för att hjälpa så många andra! Okej hon var väl inte själv själv på det här projektet men summan av kardemumman är att allt startade med en idé och ett år senare fick 221 barn möjlighet att börja skolan.

Man undrar ju också... hur många klänningar behöver man (läs jag) egentligen?

För övrigt.. På torsdag drar livskamrat Emil till Japan för att åka bräda och även jag själv har klickat i en ansökan om semester (och har fått godkänt alla dagar utom en (!)... hoppas det är ett chefsligt missförstånd) och ska *trumvirvel* PYSSLA! Har aldrig haft en pysselsemster förut och peppen är, hur ska jag uttrycka mig?..... PÅ TOPP!

2 kommentarer:

  1. Vilken fin ny bloggkostym och vacker bild på dig!

    SvaraRadera
  2. Notera att jag håller i en läsplatta OCH ser glad ut. (Har ju varit ganska anti läsplatta) ;)

    SvaraRadera