fredag 6 januari 2012

En sagolik vår?

När jag läste litteraturvetenskap fascinerades jag av intertextualitet, hur en berättelse står i relation till andra berättelser. Jag tycker om tanken att det bara skulle finnas en enda text bestående av massvis med berättelser, lite som nornorna och livets väv. Och ja, jag vet att jag romantiserar iväg.

Anywaysan, jag kan inte låta bli att tycka att det är intressant att det inte är en utan två filmatiseringar på gång som är baserade på Bröderna Grimms Snövit. (För den som inte sett hela Disneys Snövit från 1937 rekommenderas att ta en kik och häpnas över seriöst duktiga tecknare, speciellt avsnittet när Snövit gått vilse i skogen.)

Men åter till årets Snövits och framförallt de onda häxorna. Först ut är Julia Roberts som häxa och även om det inte verkar vara en film för mig så kan jag inte låta bli att dra på smilbanden åt Roberts som bad queen och hennes "snap".



Några grader ondare är nästa häxa i form av Charlize Theron.



Sist ut är en tv-serie som jag tror ska börja snurra här i Sverige nu i början på året.



Saga på mode månne?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar