lördag 4 februari 2012

Hej bokkonsument!


En av Johannorna på Bokhora bokenkätade och jag hakar på!

Senast lästa:  It Chooses You av Miranda July.
Senast köpta bok: Loorie Moores novellsamling Birds of America.
Senast lånade bok: Spöa döden av Josh Bazell.
Senast fådda bok: Hmm.. oj, jag får nästan aldrig böcker. I födelsedagspresent fick jag dock Little Birds av Susanne Woods (pysselbok).
Favoritbokhandel: English Bookshop
Favoritbibliotek: Uppsala stadsbibliotek
Antal lånekort: Många! Använder dock bara 2 i dagsläget.
Använder som bokmärke: Vykort eller vad som helst som kan passera som sidvaktare.
Favoritfärg på bok: Turkost är fint men gillar bäst när det är lite mörk sagostämning.
Favoritmat/snack vid läsning: Är inte så förtjust att äta när jag läser.
Favoritdryck vid läsning: Kaffe!
Favoritställe att läsa på: Soffan eller i en park.
På den sidan hålls jag i den bok jag läser just nu: s.30 nånting i Téa Obrehts Tigern i Galina.
Den här boken köper jag till en förälder: Pappa fick Det stora tågrånet av Mikael Nyberg i julklapp.
Den här boken köper jag till min bästa vän: Boktjuven av Markus Zusak.
Den här boken köper jag till en partner: Emil fick Filosoferna : det västerländska tänkandet sedan år 1900 av Svante Nordin i julklapp samt Yarden av Kristian Lundberg.
Favoritgenre: Lite sagostämning får mig att spinna och gillar även böcker som utspelar sig i akademisk miljö, tänk Harry Potter, Prep, The Secret History och så vidare.
Favoritformat: När jag läser: Danskt band. När boken är läst: Inbunden.
Författarfavorit: Miranda July, Stef Penney, Tana French, Kate Atkinson mfl.
Den tjockaste bok jag läst: Hmm.. måste vara någon av Oates eller Borta med vinden.
Den tunnaste bok jag läst: Ingen aning.
Favoritljud när du läser: Tyst eller fågelsång.
Favorittidning: Har ingen favorittidning och vill så gärna ha en. Tips någon?
Prenumererar på: Ingenting.
Favoritbokblogg: Bokhora och Dark Places. Skulle gärna läsa fler bokbloggar men blir så läsinspirerad så jag måste hålla nere inflödet av inspiration.
Mitt bästa bokminne: Har nog inget This Was The Moment när det gäller böcker bara en strid ström av härliga läsupplevelser.
Senaste bokfyndet: Hur ska jag definiera fynd, billig peng eller lite oväntat bra bok? Jag tar den sistnämnda definitionen och säger Not buying it av Judith Levine (som jag inte köpte utan lånade på bibblan).
Senaste impulsköpta bok: The Fault in Our stars av John Green. Väldigt sällan jag gör sådana extrema bokinköp som i det här fallet. Väntas anlända ngn gång i nästa vecka, ska bli spännande.
En bra bok att ge bort: Beror på mottagaren förstås!
Bokgenre som jag undviker: BOATS. Speciellt om boken är skriven av någon som varit med om något hemskt och inte är författare till vardags utan ”bara” vill skriva om sitt liv. Det är bra att sådana böcker skrivs och att de finns, bara inte min kopp te.
Så gör jag med böcker som jag inte vill ha längre: Vänner eller second hand.
Så här håller jag koll på vad jag läst:
Läsdagbok.
Så här sorterar jag min bokhylla: Lite löst sorterad på färg.
Nästa bok jag ska läsa: Har några på lager, kanske Frihet av Jonathan Franzen. Har stått i hyllan en halv evighet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar