måndag 11 juli 2011

Sommarläsning

Imorse var det jag och fem andra (okej några till) som befann sig på en annars myllrande station och i bussen var det lite lätt ekande tomt. Sverige har semester.

En bra sak med att ha semester i slutet av sommaren är att eftersom det är länge (läs evigheter) tills jag får semester så betyder det att det är mycket kvar av sommaren! Så måste det ju vara.


Har laddat med lite sommarläsning (uppifrån och ner):
  • Philip Pullmans serie His Dark Materials. Jag vet, det är inte mindre än ett mysterium att jag inte läst den serien! Försökte mig på ljudboken för nått år sedan men det visade sig vara något av en skräckupplevelse. En vän upplyste mig dock att det enbart berodde på själva uppläsningen, inte berättelsen.
  • Nattvakt av Kit Whitfield. Nya kollegan satte den i handen på mig och sa LÄS.
  • Sista delen i Collins Hungerspelen. Trots att jag hade förhandsbevakning på Mockingjay innan den kom ut så har jag fortfarande (FORTFARANDE) inte läst den. Mysterium nr 2 alltså. Blir nog att läsa om del 1 och 2 också innan jag sätter tänderna i sista delen.
  • Huset vid havets slut av Elly Griffiths. Föregående böcker med arkeologen Ruth Galloway har varit alldeles härligt trevliga. Sommarens deckarläsning.
  • Jorden sjunger i B-dur av Mari Strachan. Vet inte riktigt varför den befinner sig på att-läsa-listan, den bara gör det.
  • Det är så logiskt alla fattar utom du av Lisa Bjärbo. Blivit boktipsad av inte mindre än tre personer. Lovande med andra ord.
  • The Emperor´s Children av Clarie Messud. Bokhora hyllade och jag reserverade.
  • Ett hjärtslitande verk av förbluffande genialitet av Dave Eggers. Varit nyfiken på författaren i fråga länge och vem vill inte läsa ett hjärtslitande verk av förbluffande genialitet? Me do i alla fulla fall.
  • Lessons av Naomi Alderman. Helena på Dark places lovordade.
  • Dark places av Gillian Flynn. Se ovan motivering samt Helenas val av bloggnamn. (Nix, jag känner henne inte alls = inte på förstanamns basis med andra ord men har läst hennes bokhyllningar först på bokhora, sörjde när hon slutade där och blev gladeligen glad när hon började blogga igen!)
  • Bellefleur av Oates. Jag ryser bara av välbehag när jag håller i den boken. Efter lite bokantikvarieletande fick jag äntligen tag i den.
  • Repetitionen av Eleanor Catton. Ny bok i min personliga favoritgenre: böcker som utspelar sig i och/eller kring skolmiljö. Tänk Tartts Den hemliga historien, Sittenfelds I en klass för sig, Goodmans The Lake of Dead Languages, Pessls Fördjupade studier i katastroffysik och Rosoffs What I Was. Yey! Yey! Yey! För att inte tala om (oh my god!) Harry Potter.

Sängbordet har fått förstärkning för att klara tyngden. Nu ska det läsas.

2 kommentarer:

  1. Trevlig lasning Wilda! Jag blev sjalv jatteintresserad av Repetitionen pga din Harry Potterreferens :-) Har tagit med mig alla HP bockerna i form av ljudbok med Stephen Fry som upplasare - han ar fantastisk! Och detta trots att jag har last bockerna flera ganger om tidigare. Stephen Fry for president!

    SvaraRadera
  2. Hallå N! Tyvärr slutar likheterna mellan HP och Repetitionen med att båda utspelar sig i skolmiljö. I DN tipsades det om serien A song of ice and fire av George R R Martin som fortsatt läsning efter HP-serien. Jag ställde mig genast på kö på del 1 men det verkar vara fler än jag som läser DN:s boklördag för jag blev typ nr 12 i kön :) Återkommer om det visar sig vara en värdig efterföljare till HP. Hoppas allt är gött! / Wilda (och inte Välkommen som kära blogspot döpt om mig till :) )

    SvaraRadera